Haastattelussa Teppo Airaksinen

Suomessa taidetaan lyhytelokuvan vaikea laji

Suomessa tehdään nyt erittäin korkeatasoista lyhytelokuvaa. Mistä Oscar-ehdokkuudet, festivaalimenestykset ja Jussi-pystit juontavat juurensa? Kysyimme asiaa Cannesissa palkitun ja parhaan lyhytelokuvan Jussin voittaneen Katto-elokuvan ohjaajalta Teppo Airaksiselta. Katto on yksi Espoo Cinén Kotimaisessa juhlanäytöksessä nähtävästä seitsemästä lyhytelokuvasta.

Suomalaiset lyhytelokuvat ovat niittäneet viime vuosina mainetta ja menestystä ennennäkemättömällä tavalla Oscar-ehdokkuudesta Cannes-menestykseen ja omaan Jussi-palkintokategoriaan. Mistä kotimaisen lyhytelokuvan kultakausi johtuu?
          - Kyllä Suomessa on tehty korkeatasoista lyhytelokuvaa jo vuosien ajan, en usko että elokuvat tai niiden tekijät olisivat jotenkin parempia kuin ennen, Teppo Airaksinen pohtii. Selma Vilhusen Pitääkö mun kaikki hoitaa? -lyhärin Oscar-ehdokkuus sekä kansainvälisillä festivaaleilla ja Jussi-gaalassa saadut palkinnot ovat toki tuoneet viime vuosina lyhytelokuville runsaasti mediahuomiota. Medianäkyvyys tuo tunnettuutta ja kehittää koko alaa, Airaksinen toteaa.

Katto kertoo kipeää avioeroa läpikäyvästä miehestä, jonka kesämökin sisäkatto alkaa yhtäkkiä laskea. Miten tarina syntyi ja osasivatko tekijät odottaa sen saamaa menestystä?
          - Leffan kehittely oli jo pitkällä tuotantoyhtiö Tack Filmsissä, kun minut pyydettiin mukaan ohjaajaksi. Idea jalostui ja muuttui vielä tämän jälkeenkin. Elokuvaa tehtiin kunnianhimoisesti, mutta ilman turhaa pönötystä. Kuvauksissa vitsailimme, että ensi-ilta on sitten Cannesissa, mutta ei siihen mitenkään väkisin tähdätty, Airaksinen muistelee.

Cannesin lyhytelokuvakilpailuun tarjotaan vuosittain tuhansia elokuvia kaikkialta maailmasta. Vuonna 2017 kilpasarjaan valittiin yhdeksän elokuvaa, joista yksi oli tuomariston kunniamaininnan eli sarjan kakkospalkinnon napannut Katto.
          - Cannesin juryssa istunut Moonlight-ohjaaja Barry Jenkins kehui elokuvaamme toteamalla, ettei hänellä ollut hajuakaan mitä pahusta hän juuri näki, mutta tykkäsi siitä joka tapauksessa tosi paljon, Airaksinen hymyilee.

Katto on realistisella otteella kerrottu maaginen tragikomedia, joka pakenee selityksiä, riemastuttaa ja herättää kysymyksiä.
          - Ehkä hassuin kysymys esitettiin siellä Cannesissa, Airaksinen muistelee. Joku kysyi, kuinka me saimme merenrantakohtauksessa meren tyhjäksi. En ymmärtänyt kysymystä, kunnes kysyjä tarkensi tarkoittavansa laivojen ja muun kuhinan puuttumista taustalta. Cannesissahan ranta on täynnä toinen toistaan näyttävämpää luksuslaivaa, joten autio ja seesteinen merenranta näytti heidän silmäänsä absurdilta! Meille se on tietysti itsestäänselvyys, Airaksinen nauraa.


Kotimainen juhlanäytös Espoon kulttuurikeskuksessa tiistaina 8.5. klo 19.

Teksti: Saija Holm