Logo 2017 ESPOO CINÉ
INTERNATIONAL
FILM FESTIVAL




Junior Ciné
Ec17-blogi
Elokuvan matka ohjelmistoon

Elokuvan matka ohjelmistoon


Espoo Cinén 28. elokuvajuhla tuo niin uteliaille uusille kävijöille kuin innostuneille faneillekin runsaan sadan pitkän elokuvan ja parinkymmenen lyhytelokuvan valikoiman. Mutta miten ja millä perustein elokuvat päätyvät ohjelmistoon? Kysymykseen vastaa Espoo Cinén ohjelmistopäällikkö Mickael Suominen.

”Festivaalimme elokuvavalinnat tekee ohjelmistotiimi. Tavoitteemme on löytää tasapainoinen valikoima elokuvia maineikkailta konkareilta ja nostaa esiin uusia kykyjä.”

Mickael SuominenOhjelmistotiimi katsoo elokuvia tärkeimmillä kansainvälisillä festivaaleilla mutta entistä enemmän myös verkon kautta.

”Vaikka katselukokemus on verkossa vaisumpi, on se nopeampaa ja edullisempaa. Lisäksi se antaa mahdollisuuden seurata laajemmin myös pienempiä elokuvia.”

Kun sopiva elokuva löytyy, ottaa tiimi yhteyttä sen oikeuksien omistajaan ja kutsuu elokuvan ohjelmistoon. Toisinaan käy toisinpäin ja elokuvan myynnistä vastaava kansainvälinen myyntiyhtiö, suomalainen levitysyhtiö, elokuvan tuotantoyhtiö tai joskus, jopa elokuvan ohjaaja tarjoaa elokuvaa suoraan tiimille.

”Jos pidämme elokuvasta ja se sopii festivaaliin, otamme sen ohjelmistoon.”

Cinén ohjelmistotiimi katsoo vuosittain läpi jopa 500 pitkää elokuvaa. Valintoihin vaikuttavat tietyt reunaehdot kuten elokuvan eurooppalaisuus, koska Espoo Ciné on eurooppalaiseen elokuvaan keskittyvä festivaali. Myös tiettyjä aiheita käsitteleviä elokuvia seurataan aktiivisesti.

”Lasten- ja nuorten elokuvat sekä HLBT-teemaiset elokuvat ovat olleet erityisen huomion kohteena vuosia. Samoin esikoiselokuvat ja naisten ohjaamat elokuvat, jotka jäävät helposti vakiintuneiden valtavirtaelokuvien varjoon.”

Yksi lopullisiin valintoihin vaikuttava asia on myös ajankohtaisuus.

”On tärkeää seurata elokuvamaailman tapahtumia, alan lehdistöä ja festivaaleja. Esimerkiksi kotimaisista ensi-illoistakin neuvotellaan usein jo ennen elokuvan valmistumista.”

Se puhutteleeko elokuva tunnetasolla, on tärkein valintakriteeri. Jokainen valittu elokuva on liikuttanut jotakuta tiimiläistä.

”Kun Cannesin elokuvajuhlien johtajalta Thierry Frémaux'lta kysyttiin valintakriteereistä, hän vastasi unohtumattomasti: ’I’m often asked how we make our choices. Well, in the same way as any other type of amateur: on the basis of feeling, intuition, passion... and occasionally opinion.’”
Karoliina Stauffer

10 viimeisintä